۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

كاهش سطح روابط رژیم تهران با انگلستان

كاهش سطح روابط رژیم تهران با انگلستان


به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی امروز از قصد رژیم تهران برای کاهش سطح روابط خود با انگلستان خبر داد.
روابط رژیم تهران با انگلستان در پی رویدادهای اخیر در ایران تنش آلود شده و دو طرف برخی از دیپلماتهای مستقر در تهران و لندن را اخراج کردند.
بازگشت روابط به پيش از سال 1378
روزنامه اعتمادملی: درخواست براي كاهش سطح روابط ايران و انگليس به معناي درخواست براي بازگشت سطح روابط دو كشور به ساليان پيش از سال 1378 است. پس از انقلاب با اخراج گروهي از دانشجويان ايراني از لندن و زنداني شدن شمار ديگري از آنها كه همان سال در مقابل سفارت آمريكا در لندن و در اعتراض به دستگيري گروهي از دانشجويان ايران توسط پليس آمريكا و در مقابل كاخ سفيد دست به تظاهرات زده بودند، دولت ايران به مقامات دولت انگليس رسما اعتراض كرد و هشدار داد كه اين روند در نهايت منجر به تشديد بيشتر تنش ها در مناسبات دو كشور مي شود. متعاقب اين وضعيت و تشديد تنش ها وزارت خارجه انگليس در نيمه دوم سال 1359 كاردار و ديگر ديپلمات هاي سفارت انگليس در تهران به جز يك نفر را به لندن فراخواند و سفارت اين كشور در ايران را تعطيل اعلام كرد. دولت هاي ايران و انگليس در سال 1371 مذاكراتي را براي ارتقاي سطح مناسبات دو كشور به سطح سفير انجام دادند، ولي تا ارديبهشت سال 1378 مناسبات دو كشور در سطح كاردار باقي ماند. با روي كار آمدن <توني بلر> نخست وزير انگليس از حزب كارگر در سال 1375 19977) و تداوم حضور هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران، روند مناسبات دو كشور به سمت تغييرات مثبت تري نيل يافت. با شروع دوره رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي در سال 1376 و سپس مذاكرات و مناسبات شخصي ميان كمال خرازي وزير خارجه وقت ايران و رابين كوك وزير خارجه انگليس روابط دو كشور به سطح سفير ارتقا يافت و از شهريور 1378 دو كشور توانستند سفراي خود را مبادله كنند. البته در سال 1381 نيز روابط بين دو كشور به دليل امتناع ايران از پذيرش سفير جديد انگليس، ديويد رداوي تيره شد اما پس از مدتي انگليس سرريچارد دالتون را به عنوان سفير خود معرفي كرد.

هیچ نظری موجود نیست: