۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

مطبوعات آلمان: قیام های مردمی در راه است

مطبوعات آلمان: قیام های مردمی در راه است


دی ولت" به نقل سرپرست موسسه خاورمیانه در بیروت می‌نویسد: ایران در بحران قرار دارد و دیر یا زود، قیام‌های مردمی بار دیگر سر برخواهند آورد.****
رادیو آلمان: برخی از رسانه‌های آلمان، اعلام رسمی پیروزی احمدی‌نژاد را سرآغاز اعمال خشونت‌های بیشتر علیه مخالفان و توسل به ارگان‌های سرکوب ارزیابی کرده‌اند. به گفته این رسانه‌ها، جمهوری اسلامی به‌تدریج مشروعیت خود را از دست می‌دهد.
در پی تایید نتیجه انتخابات از سوی شورای نگهبان، دوباره صد‌ها نفر از نیروهای انتظامی و امنیتی در مرکز شهرهای بزرگ ایران مستقر شدند. به گفته برخی از روزنامه‌های آلمانی، این اقدام نشانه‌ی وحشت جمهوری اسلامی از شکل‌گیری تظاهرات خیابانی است.
بحران مشروعیت جمهوری اسلامی
روزنامه «دی ولت» به نقل از منابع خود در تهران می نویسد، پس از تایید رسمی پیروزی احمدی‌نژاد نیروهای بسیجی در تهران مستقر شده و با تجهیزات کامل، خود را برای مقابله با مردم آماده کردند. ظاهراً میان تظاهرکنندگان و نیروهای انتظامی زد و خوردهایی نیز رخ داده است.
دی ولت به وظیفه شورای نگهبان در چارچوب قانونی اشاره کرده و می‌نویسد، «گرچه شورای نگهبان نهادی مستقل به شمار می‌آید، اما در حال حاضر این شورا تحت نفوذ آیت‌الله خامنه‌ای قرار داشته و از احمدی‌نژاد حمایت می‌کند.»
به گفته روزنامه "دی ولت" و به نقل از شاهدان عینی، پس از تایید نتیجه انتخابات شعارهای شبانه مردم شدت بیشتری گرفته است. حضور سنگین نیروهای امنیتی و پلیس مجال تظاهرات گسترده را از مردم را گرفته است. به ادعای مقامات رسمی، تنها ۶۰۰ نفر تاکنون بازداشت شده‌اند، اما سازمان‌های حقوق بشری تعداد دستگیرشدگان را بیش از دو هزار نفر تخمین می‌زنند.
"دی ولت" به نقل از پاول سالم، سرپرست موسسه خاورمیانه در بیروت می‌نویسد: «ایران هنوز در بحران قرار دارد و دیر یا زود، قیام‌های مردمی بار دیگر سر برخواهند آورد.»
این روزنامه آلمانی در پایان گزارش خود می‌افزاید، که بسیاری از روحانیان بانفوذ از سرکوب و کشتار مردم در خیابان‌ها ناخشنود هستند. این اقدامات، مشروعیت حکومت را به شدت خدشه‌دار کرده و هیچکس نمی‌داند سرانجام آن چه خواهد شد.
دیدار اخیر احمدی‌نژاد از وزارت اطلاعات پیامی روشن برای معترضان در بر داشت. جمهوری اسلامی برای مهار اعتراضات مردم و مخالفان سیاسی مجبور به استفاده از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی است. روزنامه «فرانکفورتر روندشاو» به موج دستگیری‌های در ایران اشاره داشته و وضعیت زندانیان روزهای اخیر را به شدت خطرناک توصیف کرده است.
این روزنامه در گزارش خود، به شکنجه بازداشت‌شدگان در زندان اوین پرداخته است. به گفته این روزنامه مقامات امنیتی می‌کوشند، از زندانیان اعترافات اجباری بگیرند. "فرانکفورتر روندشاو" به نقل فخری محتشمی‌پور، همسر عبدالله رمضانزاده، که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد، می‌نویسد: «رمضانزاده در خطاب به دوستان و همرزمان سیاسی خود گفته است که به حرف‌های ما در تلویزیون باور نداشته باشید.»
سخنان تند احمد خاتمی در نماز جمعه تهران شکی باقی نگذاشت که برخی از تندروها خواستار مقابله «سخت و بی‌رحمانه» با رهبران نا‌آرامی اخیر هستند. جناح‌های تندور مخالفان جمهوری اسلامی را تهدید به مرگ کرده‌اند.
بسیجی‌های جوان علیه زنان تظاهرکننده
"فرانکفورتر روندشاو" به نقل از تظاهرکنندگان می‌نویسد، دولت برای سرکوبی مردم، از جوانان ۱۵ و ۱۶ ساله بهره می‌گیرد. این چماقداران جوان به ویژه با خشونت زیادی، زنان تظاهرکننده را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.
به گفته سازمان عفو بین‌الملل حتا مجروحان در بیمارستان‌ها نیز از دست نیروهای بسیجی در امان نیستند. این افراد با هجوم‌های شبانه خود به خانه‌‌ها هم به آزار و اذیت مردم پرداخته و افرادی را که بر روی بام‌ها شعار «الله اکبر» سر می‌دهند، شناسایی می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست: