۱۳۸۸ تیر ۱۱, پنجشنبه

تاکید اوباما بر جلوگیری از دستیابی ایران به 'سلاح اتمی'

تاکید اوباما بر جلوگیری از دستیابی ایران به 'سلاح اتمی'


رئیس جمهوری آمریکا این سخنان را روز پنج شنبه (2 ژوئیه) در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس بیان کرد.
خبرنگار آسوشیتدپرس از آقای اوباما پرسیده بود، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایران تا یک سال دیگر احتمالا به سلاح اتمی دست پیدا خواهد کرد و آیا او (اوباما) از همین حالا خود را با ایده ظهور یک ایران هسته ای وفق داده است؟
باراک اوباما این نظر را رد کرد. او در عین حال با اشاره به بحران سیاسی ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اذعان کرد که رسیدن به یک "ایران غیرهسته ای" دشوارتر شده است.
دولت ایران بارها تاکید کرده است که تمام برنامه های اتمی این کشور صلح آمیز است و درصدد دستیابی به سلاح هسته ای نیست.
اما باراک اوباما گفت، مهم ترین نگرانی او این نیست که یک ایران هسته ای در آینده بتواند آمریکا، متحدان این کشور مانند اسرائیل یا کشورهای همسایه خود را تهدید کند.
رئیس جمهوری آمریکا گفت که آغاز رقابت هسته ای در منطقه خاورمیانه در پی تبدیل ایران به یک قدرت هسته ای، مهم ترین نگرانی اوست.
باراک اوباما گفت: "کشورهایی مثل عربستان سعودی، مصر و ترکیه احساس خواهند کرد که آن ها هم باید به سلاح هسته ای دست پیدا کنند. اگر در بی ثبات ترین منطقه دنیا همه تا دندان به سلاح هسته ای مسلح شوند، این مقدمه ای برای فاجعه ای بالقوه خواهد بود."
ایران بارها با رد چنین اتهام هایی تاکید کرده است که درصدد تولید سلاح هسته ای یا تهدید کشورهای همسایه خود نیست.
باراک اوباما بدون این که وارد جزئیات شود گفت، برنامه آمریکا این است که از نزدیک شدن ایران به تولید سلاح هسته ای جلوگیری کند.
او گفت که دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، نیز با او درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای اتفاق نظر دارد.
روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است، در گذشته بارها با وضع تحریم های شدید علیه ایران مخالفت کرده است.
باراک اوباما گفته است که رئیس جمهوری روسیه تبدیل ایران به یک قدرت هسته ای را موجب بی ثباتی جامعه بین المللی می داند و با آن مخالفت است.
دولت آمریکا می گوید که ایران یکی از موضوع های مهم مورد بحث دیدار هفته آینده روسای جمهوری آمریکا و روسیه است.
باراک اوباما روز شنبه 4 ژوئیه دیدار رسمی خود از روسیه را با سفر به مسکو آغاز خواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا، ضمن محکوم کردن خشونت ها علیه معترضین به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفته است که تحولات ایران بر گفتگوی مستقیم آمریکا با ایران تاثیر خواهد گذاشت، اما گفتگوهای چندجانبه با دولت ایران در مورد برنامه اتمی این کشور ادامه خواهد یافت.

هیچ نظری موجود نیست: